Moce superbohaterów, które przydadzą się każdej biznesMAMIE

Każda matka jest dla swojego dziecka prawdziwą superbohaterką: nakarmi, przewinie, rozbawi, utuli… spełni każdą potrzebę. Jako pracująca, przedsiębiorcza matka masz wiele zadań, wiele ról do pogodzenia, czasami wydaje się, że to wszystko wymaga posiadania nadprzyrodzonych mocy. Zatem jakie umiejętności popularnych superbohaterów przydadzą się Tobie, żeby nie tylko dziecko patrzyło na Ciebie z podziwem?


Telekineza i klonowanie, czyli sprawne zarządzanie projektami

Chciałabyś niczym Superman widzieć przez ściany, aby podczas pracy przy komputerze zaglądać do pokoju śpiącego dziecka bez ruszania się z miejsca? A może marzy Ci się zdolność telekinezy, czyli poruszania przedmiotami wyłącznie siłą myśli? Pomyśl sobie, Ty pracujesz przy biurku, a w tym czasie odkurzacz sam sprząta. Jeszcze lepiej, wydaje Ci się, że do wykonania wszystkich Twoich obowiązków przydałaby Ci się umiejętność klonowania własnej postaci. Kto by nie chciał dodatkowych rąk do pracy? Ty bawisz się z dzieckiem, a Twoje klony w tym czasie odpowiadają na maile, idą na spotkanie z klientem lub gotują obiad. O tak, jednoczesne osiągnięcie sukcesu w biznesie oraz w macierzyństwie wymaga niesamowitej organizacji wszystkich zadań. Wszystkie wymienione powyżej moce superbohaterów zastąpi jedna, całkiem ludzka umiejętność, jaką jest zarządzanie projektami. Założenie jest takie: wszystko co musisz wykonać jest projektem, zarówno zlecenie od klienta, udzielenie odpowiedzi na maile, jak i opłacenie rachunków czy ugotowanie obiadu.

Co jest ważne w zarządzaniu projektami? Przede wszystkim analiza Twojej sytuacji – czy jesteś w stanie podołać temu, co sobie założyłaś? Często wydaje nam się, że możemy samodzielnie zrobić wszystko, nie zdając sobie sprawy, że może to być trochę przytłaczające, a ponieważ jesteśmy tylko ludźmi (a nie superbohaterkami) konieczna jest eliminacja z naszej ‘to do list’ zadań, które niekoniecznie my musimy wykonać (delegowanie zadań), nie generują rezultatów (zdarza się, że robisz coś z przyzwyczajenia), nie są warte naszego czasu (czasami bolesna rezygnacja z niektórych pomysłów). Każdy Twój projekt powinien mieć ustalony termin realizacji oraz priorytet, ponieważ w każdym momencie może znaleźć się kilka zadań, nad którymi musisz się skupić.



Manipul… zarządzanie czasem

Wielkimi krokami zbliża się deadline, a Ty jesteś z pracą daleko w tyle? Potrzebujesz chwili odpoczynku? Nie masz czasu na przeczytanie maili? We wszystkich tych sytuacjach przydałaby się supermoc manipulowania czasem – wydłużania lub zatrzymywania go. A może przydałaby się szybkość Supermana? Nie raz pewnie chciałaś, żeby Twoja doba trwała 26 godzin, aby mieć czas na wykonanie wszystkich obowiązków mamy oraz bizneswoman. Umiejętność manipulowania czasem posiadała superbohaterka Tempo z serii o X-Menie… wiedz, że Ty również w sprawny sposób możesz władać swoim czasem!

Pamiętaj, jeśli szybciej i efektywniej pracujesz – szybciej kończysz dzień pracy i masz więcej czasu dla swojego dziecka. Jako biznesMAMA nie możesz sobie pozwolić na marnowanie czasu. A co najbardziej marnuje Twój czas podczas pracy przy komputerze? Chyba nic nie zaburza rytmu pracy bardziej niż Internet: Facebook, Pinterest i inne strony, które kuszą akurat w trakcie pracy. A im więcej czasu spędzamy w bezproduktywnych internetowych otchłaniach, tym więcej czasu tracimy przed komputerem, tym mniej czasu mamy dla domu i dziecka. Dlatego zminimalizuj wpływ tego typu przeszkadzaczy na Twoją pracę.

W zarządzaniu czasem, przydatna jest świadomość, ile godzin poświęcasz na dane zlecenie. I nie chodzi tu wyłącznie o przepracowane godziny, ale także o czas, który poświęcasz na korespondencję z klientem, na spotkanie z nim czy dodatkowe konsultacje. Powinnaś wiedzieć, czy poświęcone zaangażowanie jest uwzględnione w rozliczeniu z klientem. Niech każda przepracowana minuta się liczy!



Telepatyczna komunikacja z klientem

W pracy zdalnej bardzo ważne są umiejętności komunikacyjne. Gdybyś była bohaterką komiksu lub filmu fantasy pewnie zostałabyś wyposażona w supermoc telepatii, jak Jean Grey-Summers z serii o X-Menie. Umiejętność czytania, wpływania na czyjeś myśli, kontrolowania i komunikowania się z umysłami innych osób oszczędziłaby Tobie czas w rozmyślaniu nad: „co ten klient ma na myśli?” Swoją drogą ułatwiłoby to Tobie również odgadywanie potrzeb Twojego dziecka. Nie jest łatwo komunikować się bez zakłóceń z klientem znajdującym się na drugim końcu Polski (lub świata, jeśli prowadzisz międzynarodową działalność). Dobre umiejętności komunikacyjne są potrzebne do:

  • wyrażania tego, co możesz zaoferować klientowi i kiedy możesz to zrobić,
  • zrozumienia, czego klient tak naprawdę chce, dzięki czemu Tobie łatwiej jest dostarczyć usługę, jakiej się spodziewa,
  • … i uniknięcia poprawek wynikających ze wzajemnego niezrozumienia.

Dlatego w kontaktach z klientem słuchaj uważnie i zadawaj pytania, jeśli czegoś nie wiesz, coś jest niezrozumiałe. Tu nie ma miejsca na niedopowiedzenia. Poza tym, nieważne czy kontaktujesz się z klientem telefonicznie czy ustalacie szczegóły mailowo, zawsze przed przystąpieniem do realizacji zlecenia, warto sporządzić umowę lub maila podsumowującego, gdzie zawarte będą szczegóły zlecenia: co ma być wykonane, w jakim czasie i za ile… I nie potrzebujesz do tego umiejętności telepatii.


Magnetyczna siła przyciągania klientów

Chyba jak każda biznesMAMA chciałabyś posiadać magiczną siłę przyciągania klientów, a tymczasem jedyną osobą, którą przyciągasz jest dziecko ciągle uczepione Twojej nogi. Magnetyzm to moc, którą posiadał Magneto z serii o X-Menie – przyciągał on do siebie metalowe przedmioty. Ty możesz popracować nad swoim magnetyzmem w tym mniej dosłownym znaczeniu. Jak być atrakcyjną dla klientów?


Cechy, które przyciągają klientów:

  • pewność siebie – widoczna we wszystkim: w Twoich mailach, przez telefon, podczas spotkań w cztery oczy, na stronie internetowej (to dobre miejsce, żeby pokazać swoje osiągnięcia i sukcesy – pokaż, że jesteś dumna z siebie),
  • profesjonalizm – w wizerunku online, w sposobie jakim traktujesz kontrahentów (zawsze odpowiadaj na maile i telefony), w tym jak wyglądasz i jak się wypowiadasz,
  • słowność – dotrzymywanie umów i terminów,
  • optymizm – to nie tylko spodziewanie się dobrych rezultatów działania, Twoje pozytywne nastawienie wyczuje klient, jeśli tylko nie zapomnisz się uśmiechnąć odbierając telefon od niego.

 

Mocy superbohaterów niestety nigdzie nie kupisz, nie zdobędziesz. Jednak, jak widzisz, możesz wyćwiczyć w sobie podobne umiejętności. Dodając do tego jeszcze Twoją inteligencję (której pozazdrościć Ci mogą niejedni Superbohaterowie) oraz nowoczesne gadżety (może nie takie na miarę Batmobilu, ale w codziennej pracy nie raz docenisz swojego smartphona) masz gwarantowany sukces!

tekst i rysunki Gosia Zimniak

%d bloggers like this: