Prowadzisz firmę? Jesteś freelancerką? Na pewno przekonałaś się już o tym, jak ważne w biznesie są kontakty… A co ułatwia nawiązywanie i podtrzymanie kontaktu? Wizytówka. Ten niewielki kartonik ma wielką moc – jest nie tylko formą komunikacji z partnerami biznesowymi, może być także dobrą reklamą i odzwierciedleniem Twojego biznesu. Pod warunkiem, że będzie dobrze i profesjonalnie wyglądać.

Jej historia sięga XV wieku, kiedy to w Chinach wydano dekret zobowiązujący urzędników do posiadania kawałka papieru czerpanego z zapisanym na nim imieniem i nazwiskiem oraz zajmowanym stanowiskiem. Współcześnie, pomimo tego, że duża część komunikacji biznesowej przeniosła się do wirtualnego świata – ciężko przedsiębiorczej kobiecie obyć się bez papierowej wizytówki. Nawet jeśli reprezentuje branżę typowo internetową. W końcu nadal prowadzimy życie w tzw. realu, gdzie poznajemy nowe osoby (nigdy nie wiadomo, która z nich może okazać się naszym potencjalnym klientem), a spotkania „w cztery oczy” pozwalają na lepsze poznanie i dogadanie się z kontrahentem.

Jakie funkcje podczas takich spotkań pełni wizytówka?

Pomaga w tworzeniu Twojego profesjonalnego wizerunku. Chodzi tu przede wszystkim o tak ważne pierwsze wrażenie. Co może pomyśleć sobie potencjalny klient, kiedy podczas pierwszego spotkania zapisujesz pospiesznie swój numer telefonu na serwetce lub ołówkiem na jakiejś przypadkowej karteczce? Może pomyśleć, że brakuje Tobie profesjonalizmu i zorganizowania. Natomiast gdy pewnym ruchem wyciągasz swoją wizytówkę świadczysz o tym, że dbasz o szczegóły i jakość. A to cechy, które przydają się w biznesie i podczas pracy nad zleceniami. Posiadanie wizytówki pokazuje, że poważnie traktujesz to, co robisz, a biznes nie jest dla Ciebie chwilowym kaprysem.

Jest reklamą Twojej marki. Przede wszystkim dlatego, że jest nośnikiem wszelkich danych teleadresowych Twojej firmy. Wizytówka powinna być spójna z całą identyfikacją wizualną marki – dzięki temu budujesz jej świadomość i sprawiasz, że będzie ona zapamiętana. Jednak wizytówka to nie tylko wizualna prezentacja Twojej działalności. Wizytówka może komunikować Twoje przesłanie, misję, wyznawane wartości. Dlatego przed przystąpieniem do projektowania warto odpowiedzieć sobie na pytania: Jaką wiadomość chcę przekazać swoją wizytówką? Jakie wrażenie chcę pozostawić na odbiorcy?

Pomaga w networkingu. Wizytówka jest nie tylko materialnym śladem poznania nowej osoby – dzięki niej nowo poznana osoba ma kontakt do Ciebie. Ponadto, może polecić Cię innej osobie pokazując Twoją wizytówkę (dlatego też dobrym pomysłem jest wręczanie więcej niż jednego egzemplarza wizytówki). W samym procesie nawiązywania nowego kontaktu biznesowego, wizytówka może służyć przełamywaniu lodów. Jednym rzutem oka na wizytówkę można zorientować się, z kim mamy do czynienia i znaleźć dobry impuls do rozmowy.

Celem wizytówki jest spowodowanie, aby klient Cię zapamiętał i zechciał się z Tobą skontaktować lub odwiedzić Twoją stronę internetową. Kontakt umożliwiasz przez podanie na wizytówce niezbędnych danych: imienia i nazwiska, informacji na temat tego, czym się zajmujesz, numeru telefonu, adresu e-mail i strony www, a jeśli reprezentujesz firmę – na wizytówce zamieszczasz jej logo, nazwę i na przykład adres siedziby.

wizytowka550

Co zrobić, aby nasza wizytówka nie została wyrzucona do kosza?

Zadbaj o profesjonalny projekt i wygląd wizytówki. Nie ważne czy zdecydujesz się na pionowy czy poziomy układ wizytówki – to zależy od Ciebie. Możesz zlecić zaprojektowanie wizytówki profesjonalnemu grafikowi (przedstawiając mu wtedy swoją wizję dotyczącą projektu) lub, jeśli masz do tego smykałkę i możliwości (głównie programowe), możesz samodzielnie wykonać ten projekt. Nie polecałabym jednak drukowania wizytówki na domowej drukarce. Papier i jakość druku to elementy, które pracują na pierwsze wrażenie. Na szczęście druk wizytówek w drukarni nie jest obecnie zbyt drogą inwestycją.

Czym wyróżnia się dobry projekt wizytówki? Wizytówka nie może wyglądać amatorsko – ktoś może pomyśleć, że równie amatorski jest Twój biznes. Zaprojektowanie wizytówki jest czasami tak naprawdę nie lada wyzwaniem. Bo jak zmieścić na prostokącie o wymiarach 9 x 5 cm wszystkie potrzebne informacje, zachowując jej przejrzystość i schludność? Przede wszystkim do rozmiaru wizytówki musimy dostosować rozmiar kroju tekstu. Odpada rozmiar równy 12 punktom, który stosowałaś, żeby Twoja praca magisterska miała więcej stron. Najlepiej będzie wyglądał rozmiar z przedziału 8-10 punktów. Żadna przesada nie jest mile widziana na wizytówce. Zbyt wiele grafik, zbyt wiele kolorów i krojów pisma wprowadzi zbędny chaos. Nie bój się pustych miejsc – informacje na wizytówce nie muszą być poupychane po kątach. Dzięki temu projekt będzie przejrzysty i czytelny. Nie trzeba starać się na siłę zapełnić całej przestrzeni wizytówki..

Wyróżnij się! Podczas spotkań networkingowych przedsiębiorcy otrzymują dziesiątki różnych wizytówek, które później wkładane są do etui-klasera (ja tak robię). Warto, żeby Twoja wizytówka wyróżniała się i przyciągała uwagę w tym gronie. Pomyśl, co wyróżnia Twoją działalność – niech to wyróżnia także Twoją wizytówkę.

Niech Twoja wizytówka będzie czytelna. Nawet najbardziej „wypasiony” projekt wizytówki nie może odwracać uwagi od tego, co najważniejsze na wizytówce – Twoich danych. Łatwo o tym zapomnieć na tak małej powierzchni.

Wymiar się liczy! Chociaż zastosowanie niestandardowych wymiarów czy kształtów to zabieg, który możemy zastosować, aby wizytówka była kreatywna i wyróżniała się. Jednak ma to też swoje minusy – taka wizytówka nie zawsze musi pasować do kieszeni, portfela czy etui na wizytówki, więc może się gdzieś niespodziewanie „zapodziać” osobie, która ją otrzymała.

Unikaj błędów, literówek. Jeśli masz na wizytówce błędnie zapisany numer telefonu – osoba, która ją otrzymała, po kolejnej próbie dodzwonienia się do Ciebie, może po prostu dać za wygraną. Nawet jeśli poprawiłaś błąd długopisem – może to wysyłać niezbyt profesjonalny komunikat na Twój temat. Bo skoro nie dopilnowałaś kwestii poprawnych danych na wizytówce, to czy dopilnujesz kwestie związane ze zleceniem? Pamiętaj też, żeby zmieniając dane kontaktowe – zaktualizować wizytówkę.

Dobre praktyki związane z projektowaniem wizytówki:

Coś jest niejasne? Działasz w raczkującej, niezbyt znanej w Polsce branży? Wytłumacz! Ostatnio otrzymałam wizytówkę firmy zajmującej się home stagingiem. Czym? No właśnie, odpowiedź, właściwie bez zbędnych pytań otrzymałam na drugiej stronie wizytówki, gdzie zostało wytłumaczone pojęcie ‘home staging’.

Bądź kreatywna – zwłaszcza jeśli działasz w branży kreatywnej. Pamiętaj jednak, że mimo wszystko wizytówka musi pozostać czytelna.

A co Twoja wizytówka mówi o Twoich umiejętnościach? Jeśli jest na niej samo imię i nazwisko, numer telefonu oraz e-mail to przyznasz, że niewiele… Ułatwione zadanie mają graficy – dla nich wizytówka to taka mini zapowiedź portfolio. Z kolei copywriter czy nawet marketingowiec może zamieścić slogan reklamujący swoje usługi będący próbką umiejętności.

Pamiętaj, że wizytówka ma dwie strony. Na jednej podajesz dane kontaktowe, na drugiej możesz napisać coś więcej o sobie i Twojej specjalizacji (jak przytoczony powyżej przykład z home stagingiem). Jak wykorzystać potencjał drugiej strony? Zamieść tam na przykład slogan, zakres działalności Twojej marki lub link do bloga.

I jeszcze jedno na koniec. Te wszystkie zasady, o których napisałam na nic się zdają, jeśli swój stos wizytówek trzymasz w szufladzie w biurku. Jako bizneswoman powinnaś w swojej przepastnej torebce nosić najlepiej specjalne etui z wizytówkami (wtedy będziesz miała pewność, że się nie poniszczą, nie pobrudzą i nie posklejają). Ja moje wizytówki noszę zawsze przy sobie. A Ty?

tekst i rysunki Gosia Zimniak

%d bloggers like this: