Rozejrzyj się po pokoju, w którym siedzisz… Na wszystkim co Cię otacza – począwszy od monitora przed Twoimi oczami, poprzez długopis, którym przed chwilą notowałaś listę rzeczy do zrobienia, aż po napój, który popija Twoje dziecko – znajduje się logo. Na co dzień nawet nie uświadamiamy sobie faktu, że na każdym kroku otaczają nas różnego rodzaju marki z mniej lub bardziej rozpoznawalnym logo. A czy Ty zadbałaś o dobre logo dla swojej firmy?
Wiele firm jest silnie związanych ze swoim logo – gdy pomyślimy o marce Nike, McDonald’s czy Coca-Cola od razu, oczami wyobraźni, widzimy ich charakterystyczne logo. Również mniejsze biznesy – tak jak prawdopodobnie Twój – potrzebują logo. Im szybciej przełożymy wartości i misję marki na graficzny znak, tym szybciej logo zacznie spełniać swoją rolę. No właśnie, a jaka jest jego rola?
Po co mi dobre logo?
Podoba mi się, w jaki sposób zdefiniował logo Paweł Tkaczyk w książce „Zakamarki marki”. Pisze on, że logo „stanowi serce identyfikacji wizualnej firmy czy produktu. To ono symbolizuje wszystko, czym Twoja firma jest i będzie przez długi czas.” Znasz powiedzenie, że jeden obraz jest wart więcej niż tysiąc słów? Tak jest w przypadku logo… Na pozór niewielki element graficzny, jeśli jest przemyślany i prawidłowo wykonany komunikuje, co ma do zaoferowania Twoja marka, jakie są jej wartości i co wyróżnia ją spośród konkurencji. Logo, pomimo że jest znakiem wizualnym, nie pełni roli wyłącznie dekoracyjnej – nie służy do ozdoby Twojej wizytówki czy firmowego papieru listowego. Logo reprezentuje i odzwierciedla unikalną tożsamość marki, osoby czy przedsiębiorstwa. Jest nie tylko sercem identyfikacji wizualnej, ale i twarzą Twojej marki…
Różne rodzaje logo
Logo może przyjmować wiele różnych form. Może to być:
Znak graficzny, czyli prosty rysunek lub bardziej szczegółowa ilustracja. Zaletą tego typu projektu jest szybkość w odbiorze, chociaż w niektórych przypadkach przy znaku graficznym konieczna jest obecność typografii, żeby wyjaśnić przekaz. Duże marki, którym z czasem udało się zbudować dużą rozpoznawalność, porzucają typografię. Przykład? Jeśli widzimy nadgryzione jabłko z tyłu komputera od razu wiemy co to za firma – nie potrzebujemy już dodatkowych napisów i wyjaśnień.
Znak abstrakcyjny i symboliczny – opierają się na kształtach geometrycznych. Przy czym nie jest to przypadkowa forma. Na przykład w logo Nike – ta „fajka” to nic innego jak nawiązanie do skrzydła bogini Nike, która jest patronką zwycięstwa.
Emblemat – to połączenie nazwy z otaczającym ją kształtem – często jest nim misterna ilustracja. Tego typu logo dobrze sprawdza się na opakowaniach produktów lub na kubkach, na przykład w Starbucksie.
Logo z postacią – taka postać z logo może stać się „maskotką” marki uzyskując własną tożsamość. Jakie są pułapki tego typu projektu? Należy bardzo starannie wybrać charakter postaci, żeby marka nie sprawiała wrażenia zbyt dziecinnej, jeśli nie jest to wskazane. Jaka marka wykorzystuje do swojej identyfikacji postać? Na przykład KFC.
Logotyp – jest to logo zawierające wyłącznie nazwę marki czy osoby, bez dodatkowych elementów graficznych. Styl tekstu może opierać się na już istniejącym foncie lub na potrzeby projektu może być stworzony nowy font. Logotypem posługuje się jedna z ulubionych przez dzieci marek, czyli Coca-Cola.
Glif – to logo wykorzystujące jedną literę lub cyfrę. Zazwyczaj jest to pierwsza litera nazwy marki lub osoby. Takie logo jest proste i łatwo zapadające w pamięć. Przykład? Logo Hondy.
Monogram – jest to połączenie dwóch lub więcej znaków typograficznych. Mogą to być inicjały osoby, przedsiębiorstwa, organizacji, którą identyfikuje logo, przy czym znaki te muszą być połączone lub nachodzić na siebie. Kultowym monogramem jest logo Coco Chanel
I jaki rodzaj logo wybierasz dla swojej marki? Należy pamiętać, że każde z tych rodzajów logo ma swoje zalety i wady. Logo wykorzystujące znak graficzny jest niezależne od języka i szybciej zapada w pamięć. Jednak logo oparte na typografii pozwala uniknąć błędów z interpretacją symbolu. I dobrze sprawdza się w przypadku nietypowych, unikatowych nazw marek.
Nieważne na jaki rodzaj się zdecydujesz, pamiętaj, że projekt powinien być, w miarę możliwości, jak najprostszy. Zbyt fantazyjna forma może odciągać uwagę odbiorców od tego, co komunikuje logo.
Kolory i fonty – co za dużo to niezdrowo
Oprócz wyboru rodzaju logo, przyjdzie Tobie zdecydować co do kolorów i fontów wykorzystanych w projekcie logo. Także tych kwestii nie można pozostawić przypadkowi, tylko powinny być dokładnie przemyślane.
Kolory mają duże znaczenie w procesie odbioru i kojarzenia danej marki. Przed zdecydowaniem, jaki kolor będzie reprezentował to, czym się zajmujesz, warto zapoznać się z psychologią kolorów i swój wybór dostosować do tego, jak chcesz, żeby Twoja marka była postrzegana. Jeśli na przykład Twoją markę cechuje dynamika i odwaga – dobrym wyborem będzie czerwień. Kolor pomarańczowy będzie odzwierciedlał kreatywne podejście, innowacyjność i pozytywną energię marki. Z kolei czerń lub fiolet będzie idealny dla eleganckich, ekskluzywnych firm. Mamy całą paletę barw, jednak to nie znaczy, że możemy zaszaleć z kolorami. Najlepiej prezentuje się logo z maksymalnie trzema kolorami. O czym jeszcze pamiętać przy wyborze kolorystyki logo? Czasami projekt będzie musiał być przedstawiony w tonacji czarno-białej – dlatego występujące w nim kolory powinny być na tyle kontrastowe, żeby w odcieniach szarości logo pozostawało czytelne.
Umiar wskazany jest również w ilości rodzajów fontów. Najlepszym rozwiązaniem jest zastosowanie jednego kroju pisma, w nie więcej niż dwóch rozmiarach. Unikaj fontów: fantazyjnych, skomplikowanych, zbytnio skondensowanych, niewyraźnych. Sprawią one, że nazwa będzie trudna do odczytania, a przecież po to prezentujesz światu swoje logo, żeby odbiorca był w stanie odczytać nazwę Twojej firmy. O czym jeszcze pamiętać wybierając krój pisma? Powinien on odzwierciedlać charakter firmy. Nowoczesność podkreśli prosty font bez zbędnych ornamentów. Font szeryfowy natomiast kojarzony jest klasyką i ma duży ładunek historyczności. Dlatego będzie dobry dla branży, gdzie liczy się doświadczenie (np. branża prawnicza).
Wybrany przez Ciebie font będziesz mogła stosować w pozostałych elementach identyfikacji wizualnej, na przykład w nagłówkach, na plakatach, w mailach.
Co jeszcze warto wiedzieć?
Być może teraz potrzebujesz logo, żeby zamieścić je na stronie internetowej albo jako zdjęcie profilowe na Facebooku, ale kto wie, może w przyszłości, czego Tobie życzę, będziesz przeprowadzała ogólnopolską kampanię na bannerach wielkoformatowych… Dlatego dobre logo powinno być skalowalne, żeby dobrze wyglądało i było czytelne zarówno w pomniejszeniu, jak i na większych formatach.
Logo będzie służyć Tobie przez długie lata Twojej działalności, a żeby logo zapracowało ono na rozpoznawalność marki, potrzebny jest czas. Nie stanie się tak, jeśli co roku będziesz zmieniać jego projekt. Od samego początku powinnaś konsekwentnie stosować swoje logo. Co prawda wielkie marki, jak Pepsi czy wspomniany już wcześniej Apple z biegiem lat przekształcają swoje logo, co pokazuje, że pewne modyfikacje w logo są możliwe, ale mogą wprowadzać niepotrzebne zamieszanie i dezorientację.
Kolejną istotną cechą dobrego logo jest oryginalność i unikatowość. Dlatego jego projekt warto oddać w ręce profesjonalnego grafika. Nie korzystaj z gotowych stocków czy clipartów – może się okazać, że konkurencyjna firma będzie miała logo bardzo podobne do Twojego… a przecież tego chcesz uniknąć. Według mnie, dobre logo jest jedną z najważniejszych inwestycji w kreowaniu wizerunku marki, dlatego wykonywanie jego projektu metodą chałupniczą na dłuższą metę może być niekorzystne, a oszczędzanie na nim – nieopłacalne.
Gosia Zimniak
Źródła: P. Tkaczyk „Zakamarki marki”, wyd. One Press G. Hardy „Podręcznik projektantów logo”, wyd. Helion
Bardzo fajny tekst, polece go na Facebooku moim czytelnikom. Pozdrawiam Beata
dziękuję w imieniu autorki i swoim i życzę miłej lektury Twoim Czytelnikom!